DEREK & Renaud (Absynthe Minded)

 VERSUS Jotie T'Hooft & Arthur Rimbaud 

Uitzonderlijk project van twee topmuzikanten VERSUS het stormachtige werk van twee nog steeds tot de verbeelding sprekende poètes-maudits!

 

 

Op 6 oktober 2017 is het 40 jaar geleden dat dichter JOTIE T’HOOFT overleed op 21-jarige leeftijd. Een eeuw eerder zette ARTHUR RIMBAUD op 20 jarige leeftijd vrijwillig een punt achter zijn oeuvre. Beiden lieten een imposant oeuvre na.

De term 'poètes maudits' dateert uit 1884, het was de titel van een bloemlezing die Paul Verlaine, collega en intieme vriend van Rimbaud, uitgaf met gedichten van o.a. Baudelaire, Mallarmé en Rimbaud zelf. Zij behoorden tot de symbolisten. In Vlaanderen is T'Hooft zowat de enige poète maudit, al staat Jotie vooral bekend als een neo-romanticus.

 

Zanger/gitarist Derek en violist/multi-instrumentalist Renaud Ghilbert (bekend van Absynthe Minded) zetten de poëzie op muziek. Rimbaud wordt deels in eigen vertalingen in het Nederlands gebracht en omgekeerd wordt T’Hooft soms ook in het Frans gebracht. Dat Derek uit een Vlaams nest komt en Renaud uit een Franstalig, maakt het extra boeiend en perfect passend binnen het concept van dit project.

 

De muzikale aanpak is zeer authentiek met een enkele speelse verwijzing naar o.a. The Doors en The Velvet Underground, favorieten van T’Hooft. Ook het lied 'Le temps des cérises' dat als strijdlied fungeerde ten tijde van de Franse commune in 1871 wordt als compositie gebruikt voor een Rimbaudgedicht, omwille van diens sympathie voor de Communards. De kans dat Patti Smith en Bob Dylan het repertoire binnensluipen is niet onbestaande want via hen kwam Derek in contact met de poëzie van Rimbaud.

 

De poëzie van deze twee jonge dichters vertoont gedeelde hallucinaties, dromen, visioenen en “taalrijke” beelden over machteloosheid, decadentie, onheil, liefde en ontucht, vluchten uit de werkelijkheid, onvervulde verlangens en zeker ook de dood.

 

Derek heeft eerder al poëzie en proza van Charles Bukowski, Allen Ginsberg en Louis-Paul Boon in eigen composities gegoten en wil deze ervaring nu koppelen aan het inventieve muzikale talent van Renaud Ghilbert. 

 

SPEELDUUR: 60 à 70 minuten
SPEELPERIODE: gehele seizoen 

 

VERSUS Michaël Borremans & Léon Spilliaert 

 

Na de confrontatie met de poëzie van Jotie T’Hooft & Arthur Rimbaud (door De Morgen als ‘Supertip’ besproken) verklanken Derek & Renaud nu enkele meesterwerken van Michaël Borremans en Léon Spilliaert en plaatsen zij deze 2 wereldbekende Vlaamse kunstenaars op een schitterende en boeiende manier naast en tegenover elkaar.

Borremans (°1963) en Spilliaert (1881-1945) zijn twee verwante vertolkers van de psychologie van de mens, van personages in een soms bevreemdende houding of onverwachte verhouding met hun omgeving, als deel van een soms architecturale verbeelding.

Bij het maken van de nummers namen Derek & Renaud met gitaar en viool plaats voor het opgestelde schilderij en lieten hun inspiratie en poëtisch aanvoelen de vrije loop. Het enige vertrekpunt was het schilderij zelf en wat daaruit opborrelde werd de aanzet voor een vertolking in klank en woord. 

Michaël Borremans gaf de milde toestemming en carte blanche om eender welk van zijn werken te integreren in deze voorstelling en de Gentse galerijhouder Francis Maere houdt  het originele ‘De Hofstraat’ van Spilliaert ter beschikking voor de voorstelling. 

 

Komt dat zien, komt dat horen, komt dat voelen.

 

SPEELPERIODE: vanaf september 2019

A la Française

Klik hier voor ons Franstalig Aanbod