Pie in the sky

BOOST Producties

Een nieuwe “opwindende” voorstelling van de makers van de schitterende producties ‘Man met hoed’ en ‘Vita’ !

BOOST PRODUCTIES liet de jongste seizoenen een grote indruk na bij programmatoren én publiek met hun producties “Man met hoed” en “Vita”. Ook hun nieuwste productie “Pie in the sky” is heel bijzonder en ook nu speelt het ontzagwekkend decor zijn rol als “acteur”.

Het publiek weet: circus is meer dan een clown met de rode neus. Het circusgenre dat BOOST Producties brengt is indrukwekkend, beeldend, acrobatisch theater.    

HET VERHAAL: In een opblaasbaar decor zien we het proces van de worsteling en de veerkracht van hoe drie acrobaten, een danser en een live-muzikant omgaan met tegenslag. Het opblaasbaar decor dient als metafoor voor het opkroppen van moeilijkheden en ook opblaasbaar als tegenslag zelf: de spelers moeten er zich telkens opnieuw toe verhouden. De regie is in handen van circusmaker Lennie Visser, de choreografie van Hans Tuerlings. 

Persreacties op hun producties:

-“Ademloos genieten” (Provinciaal Zeeuwse Courant over ‘Vita’)

-“Knap staaltje acrobatiek” (Haarlems Dagblad over ‘Vita’) 

-“Prachtig, humorvol, artistiek en technisch hoogstaand theater. Werkelijk een pareltje.” (moose.nl over ‘Man met hoed’)

-“De spelers dwingen stilte en respect af.” (HP over ‘Man met hoed’)

-"Virtuoze en fascinerende voorstelling dankzij een esthetisch toneelbeeld, een sterke soundscape en de inzet van acrobatie om een beeld te schetsen van verhoudingen tussen mensen" (Theaterkrant over 'Pie in the sky')

 

Reacties Vlaamse programmatoren:

“Straffe gasten”, “Verrassend”, “Fantastisch”, “Unieke beeldtaal”

 

SPEELPERIODE 2019/2020: januari en februari 2020 

SPEELPERIODE 2020/2021: oktober en november 2020 en daarbuiten op aanvraag

SPEELDUUR: 60 minuten (uitladen + opbouw: 5u)

REGIE: Lennie Visser

CHOREOGRAFIE: Hans Tuerlings

ACROBATEN: Marieke Thijssen, David Mupanda, Wilko Schütz en een danser en een live-muzikant

DECOR/VORMGEVING: Jelle Engel

 

 

Stichting Boost Producties

Stichting Boost Producties is opgericht door circusmaker Lennie Visser en heeft als doel om circus te ontwikkelen als kunstvorm. Boost Producties heeft zichzelf hiervoor de opdracht gegeven samenwerkingen te zoeken met andere (kunst)disciplines en daarin experimenten aan te gaan. De stichting werkt niet vanuit een vast kantoor of studio. Per project wordt een repetitieruimte gezocht en een team samengesteld, bestaande uit eigen netwerk en nieuwe relaties. 

Missie

Boost doet met haar voorstellingen recht aan de uitdrukking ‘visueel circustheater’. De voorstellingen van Boost hebben geen anekdotische verhaalstructuur, maar gaan uit van een bepaalde situatie. Boost werkt altijd multidisciplinair: muziek en geluid sturen en voeden de situatie of plaatsen er iets tegenover. Het toneelbeeld is in elke voorstelling van Boost Producties een attractief circuselement dat misschien niet direct als zodanig te herkennen is. Decorontwerper Jelle Engel streeft naar verrassend materiaalgebruik en naar een dynamisch decor. Een sterk op zichzelf staand ontwerp waartoe de spelers zich wel móeten verhouden, als was het een tegenspeler. Boost Producties heeft hiermee een nieuwe term aan het podiumkunstenbestel toegevoegd: BAT: Beeldend Acrobatisch Theater. 

Visie

Boost wil acrobatiektechniek in een ander perspectief plaatsen. Voor acrobatiek op zulk hoog niveau is een enorm onderling vertrouwen nodig; de menselijke gevoelens (bijvoorbeeld angst en euforie)  die met de ingewikkelde trucs gepaard gaan, zijn mooi om te laten zien in het theater, vindt Boost. Daarmee maakt Boost het publiek deelgenoot voor het uitvoeren van de trucs, het publiek ademt letterlijk de spanning mee.

Artistieke uitgangspunten voor de voorstelling ‘Pie in the Sky’ 

1.Het concentreren op de danstaal als verrijking voor de acrobatiek.

Het koesteren en oprapen, angst, het blind op elkaar vertrouwen: het zijn dit soort gevoelens die Visser in de acrobatische choreografieën wil laten zien. Het hedendaagse circustheater toont zo min mogelijk van de preparatie, de ademhaling voor de sprong. Daar waar vroeger in het klassieke circus ‘hop’ werd uitgesproken om aan te geven dat de truc van start kon gaan en het opzwepende tromgeroffel, wordt tegenwoordig veel subtieler een kneepje gegeven of met oogcontact gewerkt. Hiermee krijg je meer vloeiende overgangen van de ene naar de andere truc. Dat heeft echter als nadeel dat als het allemaal vloeiend verloopt, het een saaie blur wordt van aaneengeregen trucs.  Door meer vanuit dans te gaan werken aan tempo, aan grootte en aan stops wil Visser meer dynamiek aanbrengen in de hedendaagse vloeiende acrobatiek. Dat uit zich bijvoorbeeld door de focus te leggen van de acrobaten voor en tijdens iedere beweging, door de beweging te herhalen met en zonder vlieger, of door de beweging stil te zetten. Om dit artistieke doel te bereiken gaat Visser samenwerken met de bekende choreograaf Hans Tuerlings.  

Tuerlings is o.m. verbonden geweest aan het Nederlands Danstheater en de Rotterdamse Dansgroep, tegenwoordig Dance Works Rotterdam. Hij heeft zijn eigen dansgezelschap RAZ opgericht. Tuerlings ontving de Dansprijs 2006 van het Prins Bernhard Cultuur Fonds. In zijn loopbaan zocht Tuerlings steeds het spanningsveld op tussen dans en theater. De nieuwe samenwerking tussen Visser en Tuerlings gaat om het doel geven aan beweging, om het vinden van dynamiek in acrobatiek. Het is voor Boost Producties een nieuwe stap in haar ontwikkeling wanneer er gewerkt wordt aan een eigen acrobatiek-signatuur.  

2. Het zoeken naar de juiste balans tussen techniek en emotie. Hoe ? 

-Door tekst en beeld te combineren;

-Door gebruik te maken van live-muziek;

-Door gebruik te maken van een ‘uitdagend toneelbeeld’ (hét handelsmerk van BOOST).

Het opblaasbaar toneelbeeld heeft een grote flexibiliteit en bestaat uit verschillende objecten. Door de opgeblazen objecten met elkaar te verbinden ontstaat er een driedimensionale constructie, zo groot dat het in de zaal reikt. Gevoelens zoals ‘opgesloten zijn’, worden verbeeld doordat spelers ook in de opgeblazen objecten kunnen.

3. Thema ‘Pie in the Sky’

Het centrale uitgangspunt voor de nieuwe voorstelling van Boost Producties is ‘omgaan met tegenslag’. Dit thema heeft veel variaties en tegenstellingen in zich. In essentie gaat het immers om de balans tussen menselijke verhoudingen. Hoe gaan mensen met tegenslag om? Hoe veerkrachtig is de mens? Waarom lukt het de een wel en de ander niet? Hoe reageert je omgeving wanneer je te maken hebt met een grote tegenslag zoals verlies, oorlog of dood? 

De beeldende metafoor voor de vertaling van het thema ‘tegenslag’ wordt een opblaasbaar decor. Het toneelbeeld verandert steeds van vorm. De spelers moeten zich er telkens opnieuw toe verhouden. Welke sprongen zijn er bijvoorbeeld nog mogelijk wanneer half opgeblazen objecten over de vloer kronkelen - doordat er ventilatoren aanstaan die de objecten constant doen bewegen? Hoe moet men klimmen of zich tussen objecten door persen? Hoe moet een acrobaat zich afzetten terwijl een opgeblazen object leegloopt? De spelers moeten telkens nieuwe oplossingen bedenken in een veranderende omgeving.

Speellijst

Datum
Voorstelling
Locatie
Zaal
do 16.01.2020 om 13:30
Pie in the sky
Lommel
CC Adelberg