Van Eyck was here, het mysterie onthuld

THEATER TAPTOE ('s Erfgoed)

De Vlaamse meester Jan van Eyck (én uitvinder van de olieverftechniek) wordt wereldwijd beschouwd als één van de grootste kunstenaars aller tijden. 

Het wordt een productie met internationale allure. Het Vlaamse figurentheater Taptoe werkt samen met Fabrizio Montecchi (internationaal erkende schimmentheaterspecialist) en Agnese Meroni (regisseur van het wereldvermaarde Italiaanse gezelschap Gioco Vita) om deze schilder, zijn werken en de tijdsgeest op een creatieve en hedendaagse manier vorm te geven.

 

In het kader van het van Eyckjaar 2020 creeërt Figurentheater Taptoe een familiespektakel dat tegelijk een antwoord wil formuleren op de vele vragen rond de ontstaansgeschiedenis van het Lam Gods. De focus ligt niet op wat er allemaal met het retabel gebeurde na de creatie, maar op de creatie zelf. Wie schilderde, wie was de opdrachtgever, waarom, hoe kwam de triptiek in de Sint-Janskerk terecht, welke techniek ontwikkelde Jan Van Eyck om het te schilderen, waar haalde hij zijn inspiratie, wie en wat staat afgebeeld… Hoe zag het tijdsbeeld eruit, wie was Filips de Goede...

Luc Tuymans: “De gebroeders van Eyck hebben het schilderen met olieverf niet alleen uitgevonden, maar ook tot perfectie gebracht!” 

Acteurs Ann De Prest (sopraan/verteller) en Luk De Bruyker spelen de verschillende rollen (de gebroeders Van Eyck, opdrachtgever Joos Vijd, Elisabeth Borluut en Filips de Goede). Luk De Bruyker speelt de rol van ‘kroniekschrijver’ ten tijde van Van Eyck. Hij interviewt aanvankelijk de schilder en zo komt hij tot leven en ook het hele schilderij. Finaal wordt een driedimensioneel ‘Lam’ op het altaar gezet en is ‘Het Lam Gods’ in al zijn glorie te aanschouwen. 

De productie wordt gemaakt voor het grote publiek maar zal, gezien de vorm, erg geschikt zijn voor kinderen van de 2de en 3de graad lager. Taal en visualiteit zullen op hen afgesteld worden. 

De hele (figuren)theatermachinerie wordt bovengehaald opdat het publiek op een creatieve, hedendaagse manier het schilderij, zijn schilder, de hele achtergrond en de tijdsgeest leert kennen.  

CONCEPT:

Op de scène staat een schaalmodel van de triptiek van 'Het Lam Gods'. Gesloten zien we copies van de buitenpanelen. Eénmaal geopend zijn de kaders echter zonder beeld. Er is voorlopig een wit doek. Het witte doek wordt ingekleurd en biedt de mogelijkheid tot projectie en verschillende vormen van schimmenspel. Voor de triptiek staat een soortement altaar, het speelvlak voor de poppen en figuren, ontworpen door Michaela Bartonova en in Tsjechië uitgevoerd. 

SPEELPERIODE: vanaf eind september 2020 tem eind 2021
SPEELDUUR: 60 minuten (opbouwtijd: 2 à 3 uur)
DOELGROEP: 8-12 jaar en familie
MAXIMUM TOESCHOUWERS: 200
MET: Ann De Prest, Luk De Bruyker en Alain Ongenaet
REGIE: Agnese Meroni (v/h Italiaanse Theater Gioco Vita)
SOUNDSCAPE: Bart Beys

SPEELVLAK: 6m op 6m op 3m20 hoogte. De voorstelling moet in iedere donkere ruimte kunnen spelen, dus ook mogelijk buiten een theaterinfrastructuur