Vluchtwegen (9-12 jaar)
JEUGDTHEATER KIP MET KOP
Vluchtwegen
Uitstekend onthaalde productie over de nog steeds brandende, niets ontziende actualiteit
STATEMENT:
Voor elke boeking in 2024 schenkt Kip met Kop 100 euro aan Vluchtelingenwerk Vlaanderen.
U krijgt een copie van het rekeninguittreksel als bewijs.
REACTIES VAN PROGRAMMATOREN EN LEERKRACHTEN:
GC Oosterzele (27.02.2024): "Het is een pareltje. De soberheid van het decor zet het sterke spel van beide acteurs in de verf. Het ritme zit zodanig juist dat het onmogelijk is om niet in het verhaal te worden meegezogen. Het springen van rol naar rol blijft helder en bevattelijk dankzij hun timing, het slimme gebruik van lichaam, ruimte, decor, en vooral door pure métier. Alle leerkrachten waren enthousiast en de 10-11-jarigen waren van begin tot eind geboeid"
CC Peer (23.03.2023): "Wat een pakkend stuk, het jonge publiek heeft beide keren heel de voorstelling lang zeer aandachtig gekeken. Fijn dat we met zo'n mooie voorstelling een, helaas, zeer actueel thema kunnen brengen voor onze jonge bezoekers. En heel fijne acteurs om mee samen te werken"
CC Herent (24.01.2023): "Puur, eenvoudig, ontroeren en beklijvend. En zéér fijn onthaald door leerlingen en leerkrachten. Top!"
CC Maaseik (09.12.2022): "De leerlingen (en ook de leerkrachten) waren toch wel onder de indruk. Het is en blijft een goede voorstelling."
Leerkracht: "Je kan niet anders dan geraakt worden"
‘Vluchtwegen’ van de Britse auteur Nick Wood vertelt het spannende verhaal van Andrea en Riva. Twee kinderen die met hun familie op de vlucht zijn voor het geweld in hun eigen thuisland. Ze duiken met hun ouders onder in een leegstaande garage, tegen de groeiende haat van de omgeving. Vluchtwegen is een krachtig hedendaags stuk over eenzaamheid, vriendschap en hoop. Over ergens "thuis" willen zijn en "thuis" voelen.
'Vluchtwegen' raakt steevast een gevoelige snaar bij het jonge publiek. Eén voorstelling is minstens zo efficiënt als een hele dag training rond empathie. Met een voortdurende wereldlijke vluchtelingenstroom als gevolg van onmenselijke toestanden, geeft deze voorstelling jongeren voeling met de problematiek van de "ver-van-mijn-bed-mensen van wie er nu ook een paar in mijn klas zitten".
Recensent Wouter Hillaert in De Morgen:
“Wat er politiek precies scheelt, kom je in dit stuk nooit te weten. De focus ligt op hoe mensen het hebben als ze niks meer hebben. Vader wordt vermoord, en zijn familie komt na een helletocht van drie jaar aan in een asielcentrum in België. Riza integreert snel, Andrea blijft verward en koppig op zichzelf. De acteurs hebben niks in de handen, niks in de mouwen en verspringen voortdurend tussen vele rollen. In die dynamische wissels voel je sterk de regieaanwijzingen van Robert Sian. De zegging werkt de emotionele slagkracht van dit verhaal sterk in de hand. Dit is een heel revelerend stuk. Veel begrip, dat krijg je ervan. Begrip voor wat zich in het gedrag van tieners of nieuwe Belgen niet verklaren laat. En wie weet ga je van daaruit wel anders naar het nieuws kijken.”
SPEELPERIODE: gehele seizoen
SPEELDUUR: 50 minuten (opbouw: 1u30)
DOELGROEP: 4de tot en met 6de leerjaar
AANTAL TOESCHOUWERS: 200
REGIE: Robert Sian